עורכת דין מתנדבת ב"יד ריבה" – מחלקת הסיוע המשפטי של יד שרה, משתפת בסיפור מרגש לו הייתה שותפה. סיפור שמציג את האפשרויות המדהימות של המחלקה, ובו זמנית גם את הלב הרחב של בני העם הנפלא שלנו.
קשיש בן 76 ביצע, מול מספר חברות טלמרקטינג, עסקאות טלפוניות לרכישת מוצרים שונים, בסכום כולל של 18,000 ₪ (החל מסטים של מצעים יוקרתיים, שמיכות, מכונת גילוח, שעון, טוסטר אובן ועד לטאבלטים וסמארטפונים). רק לאחר מספר חודשים התגלה הדבר לבן המשפחה אשר הבחין בחדר סגור בקומה העליונה בבית אביו ובו ארגזים רבים של מוצרים הנמצאים עוד באריזתם המקורית.
בן המשפחה פנה לחברות וביקש בתחנונים לבטל את העסקאות. עסקאות שנעשו בטווח של ארבעה חודשים, מהיום בו התגלו הרכישות, כספן הוחזר ללקוח על פי חוק הגנת הצרכן, ללא כל בעיה. אולם למרבה הצער התגלה כי מספר רב של עסקאות בוצעו לפני כמעט שנה, ועל כן, לטענת החברות, הן אינן מחויבות לבצע החזר על פי החוק.
בן המשפחה הגיע ליד ריבה ושאל אם יש מה לעשות בנידון. הסברתי לו שעל פי החוק, החברות אכן צודקות, והן אינן מחויבות לבצע החזר, אולם שווה לנסות ולבקש לקבל את ההחזרים עקב נסיבות המקרה שלפנינו – ניסחנו מכתב מרגש המסביר כי מדובר בקשיש המאובחן על ידי מרפאה גריאטרית רב מקצועית כבעל זיכרון טווח קצר לקוי, בעל שיפוט מוגבל ותובנה חלקית, אשר ביצע מול מספר חברות עסקאות בסכום כולל של כ- 18,000 ₪. הסברנו כי המוצרים עדיין נמצאים באריזתן המקורית, לא נצרכים כלל וכלל לקשיש אף מטילים עליו נטל כלכלי כבד.
לאור כל האמור, ביקשנו להתחשב במצבו הרפואי של הקשיש ולפנים משורת הדין להיעתר לבקשתנו ולבטל את העסקאות.
למרבה ההפתעה, הפעם התגובות היו שונות בתכלית- רב החברות הסכימו לבצע החזר כספי באופן מיידי ואף איחלו רפואה שלמה לקשיש.
יוצא אפוא, שלמרות שהמטרה של יד ריבה היא להגן על זכויות הקשיש, המגיעות לו ע"פ החוק, האפשרות שלנו לסייע לקשישים – היא אף מעל החוק!